Vad är en RLC?

Det är ganska svårt att i korthet beskriva Random Legacy Challenge (RLC) för den som aldrig spelat. Men i korthet så kan vi kanske säga att det är en utmaning för spelet Sims 3 där du skall följa din sim-familj och följa den över minst 10 generationer. Många likheter finns med "vanliga" Legacy utmaningar, men startförutsättningarna är annorlunda: Du rullar nämligen en tärning (eller rättare sagt en slumpgenerator) för de viktigaste besluten för varje familj - så som sammansättning, yrke och allmänna egenheter. Jag älskar RLC eftersom a)Jag slipper bygga mina egna hus (avskyr det!) b) Jag kan låta min fantasi vila i många fall, samtidigt som den tar mig utanför mina bekvämlighetsgränser kring vad jag brukar spela! Här nedan följer en svensk översättning av nuvarande regler. För orginalregler och uppdateringar så kan ni gå in på den här sidan: http://randomlegacychallenge.blogspot.se/

Så här börjar du

1. Sätt åldrande till normal. Med expansionen Leva Livet/patch så kan du ställa in varje ålders stadium som du vill. Men gå inte till överdrigt med t. ex episk livslängd. Tänk dock på att för utfallet Perfekta Barn målet så behöver du antagligen 7 småbarns dagar för att slutföra det, så det är bäst att inte ändra den. Tänk också på att när du väl har ändrat åldrana så måste det förbli så för resten av Utmaningen.
2. Slumpa första generationens mål och skriv ned dem. Jag kan inte understyrka hur viktigt det sista är! Jag har kommit på mig att påbörja en generation bara för att inse att jag glömt vilka förutsättningarna var.... För schema hur du rullar se längre ner.
3. Skapa en start sim i CAS (Skapa En Sim). Om resultatet i sektion A är ensamstående förälder, skapa en ensam sim. Om det resulterar i ett par, eller flera sims, så kan du skapa dem alla på en och samma gång. Det är OK att skapa Husdjur i CAS för din startfamilj också, om du har expansionspaketet Hursdjur.
4. Flytta in din familj på valfri tomt och börja spela! Du är inte fast på den här tomten utan du kan när som helst, när ekonomin och förutsättningarna tillåter det flytta din familj till ett nytt hus! Ja, du kan tom flytta dem till en ny stad!

Generella regler

  1. Utmaningen löper över 10 generationer. Den är färdig när 10 generationen har nått ALLA sina mål. eller när 11 generationen har nått nått Ungdom (YA), beroende på vad som kommer sist. Du behöver inte slumpa på 11 generationen, om du inte vill fortsätta spela förbi slutet av utmaningen.
  2. Du förlorar om du misslyckas med att möta någon av de slumpade parametrarna som krävs för varje generation
  3. Inget fusk! Det menas maxmotives, motherlode, kaching, fastskill mods, och allt som ger dig en klar fördel mot andra spelare. Förutom de självklara metoderna så bör du undvika att exploatera spelet generellt, tex att använda semester som fri tid att träna egenskaper "utanför klockan". Däremot anses inte att styra och ställa och ge bättre spelfält mha t. ex awesomemod eller master controller vara fusk.
  4. Din sim får BARA tjäna pengar med aktiviteter från derar karriärs-tärning. Men det finns några UNDANTAG. Dessa är: 1) Att komplettera utmaningar för pengar, under förutsättningar du inte bryter mot någon annan regel 2) Att tjäna pengar med ett teleskop är OK, eftersom att upptäcka stjärnor är så slumpartat 3) ja, dina simmar kan även sälja meteorer om de har "turen" 4) Du får investera i en "rabbit-hole" förtag eller andra affärsverksamheter 5) Tonåringar i ditt hushåll kan ha del-tidsjobb 6) Om din äkta hälft har saker i sin ryggsäck när de blir en del av din familj, så får du sälja dessa,men det inkluderar inte simmar som bara är i ditt hushåll tillfälligt ( T. ex om du har slumpat Ensamstående, och har en partner tillräckligt länge för att ett barn skall födas. DU får ta böcker och ställa i din bokhylla dock.) 7) Om du har köpt Enarmade Banditer från Sims Store, men försök att inte missbruka det 8) En kelptoman kan bara sälja saker de har stulit om de har en av de kriminella karriärena. NOTERA: Din sim kan börja sin karriär så fort spelet tillåter detta. Om du har rullat Arttist, och du vet vilket barn som kommer att bli arvinge, så kan de börja sälja tavlor redan som barn 9) Din sim kan få donation från bloggande, men de får inte aktivt be om donationer eller sälja bloggen. Men frivilliga donationer är OK. 10) På Universitetet, så får du tjäna pengar på att donera plasma/saliv/fnitter en gång pervecka. En donation totalt, inte en av varje! OBS! Slumpmässiga gåvor från bröllop, kändis status. attraktions status etc: Du får INTE sälja dessa sker för pengar. Du kan behålla dem i ditt hus och använda dem, eller ta bort dem utan att få pengar för dem. OBS! Gällande att ta till vara gratis möbler från containrar eller Konst skolans "rabbithole": Du kan behålla möblemang du plockar upp men du får aldrig sälja dem (om du inte har containter dykar karriären). Om du inte vill ha vad du fick kan du ta bort det, men utan att tjäna pengar på det...
  5. Om du slumpar en karriär som kräver att din sim säljer saker de samlat eller skapat så får de bara sälja saker de samlat eller skapat själva. Du får inte använda en konstnärs sim för att fritt sälja tavlor som deras arbetslösa make/a har skapat. Du får inte använda en Djur tämjare (Animal Wrangler) för att sälja mormors papegoj-samling heller....
  6. Du får inte åldra upp en sim i förtid. Du måste vänta på att de åldras naturligt, eller använda tårtan på samma dag de naturligt skulle ha åldrats. Om du har expansionen Övernaturligt, får du inte använa "Omedlebart Åldrande drycken (Age of Instant potion) på småbarn, barn, eller tonåring i ditt hushåll.
  7. Från varje generation, välj en sim som blir din arvtagare. Arvtagaren måste vara en av de barn som räknats in i tidigare slumpande av antal barn (mao, arvtagaren måste ha uppfostrats i legacy hushålleet, men behöver inte nödvändigtvis ha blodsband till en tidigare sim och arvtagare). Om en sim inte är vald till arvtagare, måste de ha flyttats ut (utsparkad, eller flyttad till ett nytt hus) inom 24 timmar efter de ha blivit ungdom. De tidigare generationerna kan stanna kvar i hushållet, eller de kan flyttanär som helst efter att deras arvinge har blivit en ungdom. under förutsättning att de har uppnåt sina mål. Generellt sett, nästa generation börjar när nästa arvinge har uppnått Ungdom. Alla tidigare krav som kräver dagliga eller veckovis aktiviteter är inte längre nödvändiga när deras arvinge blir Ungdom och den nya generationens regler träder i kraft då de når Ungdom. Vissa regler träder i kraft, när arvingen föds (t.ex slumpade egenskaper), så det är bäst att rulla för nästa generation när det första barnet är fött. Om regeln inte specificerar en specifik starttid så gäller tiden då din sim blir Ungdom. Om tidigare generation fortfarande har mål att färdigställa (t. ex Perfekt Karriär) så kan de få fortsätta göra färdigt dessa efter att din nya arvinge har tagit över. Du förlorar bara utmaningen om din sim dör före hen har uppnått sina mål.
  8. Om du har Leva Livet måste du möjliggöra tvätt genom att placera åtminstone en tvättlina på din tomt från dag 1.
  9. Om du har Destination Världen, får du inte använda dina semester destinationer för gratis träningsdagar. Du får träna gratis på fotografering, kampsport och nektar tillverkning när du är iväg dock. Andra egenskaper får inte tränas, eller övas på, om inte du har en mod som tillåter dig att ställa in svårigheterna (åtminstone 3x normal svårighet). Träning som sker som en sideffekt av något som krävs för ett äventyr tillåts, t. ex atletisk träning när du puttar på saker i katakomber eller övar på kampsport. Men förösk att inte missbruka möjligheten.
  10. You're allowed to reroll a career in two cases:-
    A. First case; Expansion Gift: Sometimes expansion packs are released, and you're in the middle of your legacy. We know you want to test all the new careers out, so!... you are allowed to change one roll to introduce a new EP career or profession (provided it's a career we have listed; after each EP; we update the career rolls to include new careers, if applicable). For example: You've just installed Pets. You're about to start generation 3, a single parent Ghost Hunter. But you want to try out a new EP career we've added, so you're allowed to change your sim's career to Animal Wrangler. You're allowed only one change per new career. So, if the new EP introduces 5 careers, you're allowed to change 5 times, one for each career you want to try but haven't rolled yet.
    B. Second case; Repetitive careers: You are allowed to reroll a career or a profession if you have rolled it for consecutive generations. For example you are allowed to reroll for generation 2 if you have a chef in generations 1 and 2, but not with generations 1 and 3. You are also allowed to re-roll for either primary or secondary income, if both primary and secondary income turn up as the exact same career in the same generation. Note you are not required to reroll, the option is just there if you want it.
  11. Du får rulla om en karriär i två fall: A) Expansions Gåv - Ibland släpps nya expansioner mitt under det att du spelar en Legacy. Vi vet att du vill testa alla nya karriärer, så.... ..... du får ändra en tärning för att introducera nya EP jobb eller yrken (förutsatt att yrket finns på listan, som uppdateras regelbundet). T. ex Du har installerat I Ramppljuset. Du är på G att starta generation 3, en ensamstående Spökjägar förälder. Men du vill prova de nya EP karriärena som lagts till, så du får ändra din sims karriär till t. ex Magiker. Du får bara göra en ändring per karriär. En för varje jobb du inte provat ännu. B) Upprepande karriärer - Du får ändra tärningslag för jobb eller yrke om du har rullat dessa två gånger efter varandra. T. ex du får rulla om för generation 2 om du både i generation 1 och 2 har slumpat Kock, men inte med generation 1 och 3. Du får också köra igen för primär eller sekundär inkomst om dessa avisar sig vara exakt lika. Observera att du FÅR göra det, men du måste inte!
  12. Dröm Generationens fria val: När du når Generation 10, så får du, istället för att slumpa fram välja EN kategori helt själv för din arvinge eller ÄH. OBS! Bara en kategori! Resten måste slumpas som vanligt. Det här är ett utmärkt tillfälle att belöna dig själv, eller att prova på t. ex en familjekonstellation du inte haft möjligheten att se tidigare.
  13. Husdjur EP: Du får ha hur många husdjur, stora eller små, som du vill. Men du får bara tjäna pengar på dem om du har slumpat en karriär som säger att du kan. Du kan skapa ett husdjur med din grundar-familj i CAS som placeras hemma hos din familj, eller via köp elelr adoption. Om du vill skapa ett specifikt husdjur för dem i CAS kan du göra så, men eftersom att förena en husdjursfamilj med en nuvarande familj ger enorma summor pengar (14,5 tusen) till familjen, så väljer du detta får du inte behålla pengarna detta ger. Du kan använa "family fund" fusk för att ta bort extra pengar, eller du kan lägga till djuret hos en tillfällig värd familj och sedan använda en mod som tex NRaas Master Controller för att lägga till det djuret till din familj. Om din Sim har Häst-karriären, eller Djur Uppfödar karriär, så får du inte sälja några djur du fått genom att skapa dem i CAS och lagt till i din familj. Du får bara sälja deras avkomma eller använda hingstarna som avelsdjur.
  14. Om det du slumpar fram är omöjligt pga att du inte har rätt EP, får du slumpa om för den kategorin utan straff. Om någon slumpad regel blir omöjlig pga glitches, får du också slumpa om för given kategori utan straff.
  15. Med I Rampljuset fick du möjligheten att skicka gåvor till dina vänner och ta emot likaledes. Gåvor du tar emot får du aldrig sälja, men du får behålla och/eller använda dem för eget bruk. OBS! Se till att inte missbruka detta! Använd sunt förnuft! Att ta emot 100 gåvor/dag kanske inte är det mest renhåriga för utmaningen....
  16. Med Universitets Liv EP, så kan du skicka din Grundare, arvingar, äkta hälfterm , hjälpare eller +1, ja tom dina extras till Universitetet. Det är upp till dig om du skall skicka dina simmar till universitetet eller inte. Vill du ändå låta slumpen bestämma så kan du singla slant. Notera att det finns 3 nya jobb som kräver att du skickar dina Simmar till universitetet, så slumpar du fram ett av dessa så måste du skicka din sim till Universitetet. Simmar får inte ha ett jobb eller yrke när de är på campus, så bara äkta hälfter/partners/hjälpare som har slumpats med egen förteagare som tex Konstnär kan tjäna pengar på sina yrken när de är på campus. Din arvinge/äkta hälft (ÄH)/Hjälpar kan också ta dagsjobb som meddelas på campus jobanslagstavla (hittas utanför sovsalarna). Du får bara ta ett jobb/dag. Du kan också ta extra jobb i vissa fall, förutsatt att du är inskriven på detta program! Naken Modell är till för: Konstnär, Fotograf, Film, Stylist, Akrobat, eller Konst Uppskattare. Försöksperson är begränsad till: Vetenskap, Miltär, Frilansande Vetenskapsman, Uppfinnare, Medicin. Angående stipendium: Alla simmar du skickar till Universitetet har rätt att ta anlagstestet för att få stipendium och bonuspoäng. När din sim väl är på campus får hen INTE söka extra finansiering. Om du väljer att ta en Extra till Universitetet, så får de inte tjäna pengar på något sätt. När de väl tar examen måste de flyttas ut inom 24 timmar efter hemkomsten. Under lov, får inte Extras tjäna pengar, gifta sig eller få barn (om du inte flyttar ut barnet omedlebart efter födsel).

Livslånga Belöningar

  1. Du kan använa vilka Livslånga Belöningar som helst, om reglerna specifikt inte säger detta
  2. Här är en lista av belöningar att undvika: Humör Modifiering. Motivationsmobil, Arv belöningarna.
  3. Mat replikatorn är tillåten, om du inte har slumpat hemmagjord eller leva grönt. Saker som Svävar Säng är tillåtet, men du får inte sälja saker du köpt med dina simmars Livslånga Lycka. Om du inte vill ha Svävar Sängen mer så kan du trycka shift + klicka för att ta bort den utan att lägga till extra pengar till din familj

PREMIUM Store Innehåll

Visst innehåll i EAs butik, delar i set eller ensamstående kan innebär extrema fördelar och måste därför anses som fusk. Använd ditt sunda förnuft för vad du bör och kan använda här. För exakta relger kring vad och vilka saker som är trassliga kolla ursprungsrelgerna.

Angående Mods.

Samma sak gäller olika former av mods: Använd sunt förnuft! Vissa saker är totalförbjudna sp, saker som ger t. ex maxmotives etc. De flesta verkar använda mods som kan hjälpa dem att hantera den väldiga sparfil som ändå skapas när du spelar över 10 generationer och eller för att hålla staden vid liv i 10 generationer. Dessutom är det tillåtet att använda mods för att peta i rent kreativa saker för att kunna ta snygga screenshots etc. Tips på viktiga mods: NRaas Overwatch och Master Controller. Många använder även NRaas Story Progression, men detta kan vara tungrott på vissa datorer. För mer info se här!

Andra Livsstadier

  1. Vissa livstadier (t. ex Vampyrer och Älvor) kan ge enorma fördelar pga förlängd ålder. De är ändå tillåtna för spelvariationens skull. Om du vill minimera fördelarna men ändå kunna berätta en bra historia - varför inte fundera på en kreativ lösning runt problematiken....?
  2. SimBots är tillåtna om det är din arvinge som har uppfunnit dem. De kan hjälpa till lite överrallt i hemmet, men måste flyttas ut när nästa generation tar över.
  3. Du får ha så många Osynliga Vänner som du vill. Om du väljer att göra den synliga igen så räknas de INTE till slumpad antal barn, de kan inte heller bli arvtagare och de måste flyttas ut när de når åldern Ungdom. Om de inte blir en annan sims ÄH förståss.
  4. Det är OK att använda olika moddar för att rensa upp och bota "vampyrism"
  5. Du får INTE be en Ande om en förmögenhet. Om du får tag på en magisk lampa och släpper lampans ande fri, så måste denne lämna hushållet snarast möjligt. Skapar du en ande som Grundare eller snubblar över en fri ande i kvarteret så behandlar du den som en vanlig sim.
  6. Spöken som skapas i ÖN i kan användas som grundare eller hjälpare/et al., Det är OK att återuppliva spöken till levande igen via t. ex Ambrosia eller använda för din familj, men det är inte OK att behålla tidigare arvtagare som spöken

Mindre Klargöranden

  1. Om du slumpar fram "5 stjärnig Kändis och din stad är helt tom på kändisar, så är det helt OK att introducera kändisar av varierande stjärn-status mha mods.
  2. Det anses inte som fusk att ta bort saker du inte vill ha längre mha shift - klick---> Delete.
  3. Din sim får ha barn utanför hemmets väggar om du så vill. Men bara barn som uppfostrats av din sim och som ingått i hushållet räknas med mot din # barn.
  4. Du har full rätt att ändra en tomt, en stad efter eget tycke och smak - men använd huvudet snälla! Inget som kan anses allt för fuskigt, OK?
  5. Iom Universitetsliv (UL) så finns egenskapen och jobbet Gatuartist. Oturligt nog så vid en viss nivå så kommer din sim att sätta ut en mugg för drix. Bara simmar i karriären Konstnärer får räkna in denna drix. Som vanligt så är det helt ok att ta bort intjänade pengar mha mods eller fusk som familyfunds!

cropped-sims2_header.jpg

TÄRNINGEN

A) Familjestruktur (Slå 1 - 35)

1 - 1o) Ensamstående Din ensamstående sim måste uppfostra sitt/sina barn helt själv utan någon ÄH, hjälp eller +1. Alltså dessa 3 är inte tillåtna i samma hushåll som din sim och dennes barn. Din sim får flirta och dejta så mcket den vill, men giftemål och att flytta in sim permanent som hjälp vid uppfostran är ej tillåtet.
Däremot är det OK att flytta in och tom gifta sig med en annan sim FÖRE barnet är fött (eller för att "göra" barn). Efter födsel eller adoption måste simmens partner försvinna (separation, skilsmässa, dödsfall etc) inom 24 timmar. Samma sak gäller för manliga ensamstående simmar. De får ha sina gravida kvinnor boende hos sig - fram till 24 timmar efter att barnet är fött...
När det yngsta barnet har nått mitten av sin tonårstid (7 dagar om du behållt normalinställningar) är din sim dock fri från ovanstående restriktioner och kan flytta in annan sim eller tom gifta sig igen.
Om din sim har en partner boende hos sig antingen före eller efter ett barns födelse/adoption så kan denna behålla sin valda karriär (behöver alltså inte bestämmas med tärningskast). En arbetslös sim måste alltså fortsätta vara arbetslös. Men kan tjäna pengar via Möjligheter. Du behöver inte kasta en tärning för sektion D).
11 - 21) Par Din sim har en partner eller ÄH som lever tillsammans med dem i deras hushåll. Hen behöver rent tekniskt inte vara mor eller far till familjens barn, men måste vara där för att hjälpa till med uppfostran av barn.
I teorin så behöver din Sim inte vara monogam i sin relation, Men du MÅSTE kasta tärningen för en andra och tredje paratners karriär precis som för den första partnern. Vilket innebär att det kan bli tight med tid för att hinna färdigt alla saker som krävs för att inte förlora utmaningen
22 - 23) Mixade Par Fungerar precis som Par ovan, med den skillnaden att du måste ha minst ett adopterat och ett biologiskt barn i familjen! Du kan skaffa dig fler barn än vad du tidigare har bestämt. T. ex om du har fått upp 1 barn för antal barn så är det OK att skaffa 2 barn ändå för att kunna klara kriterierna för denna regel. Eller om du får tvillingar som biologiska barn och bara behöver 2 barn enligt tärning. Om du så önskar och har EP Leva Livet så kan du även använda dig av en klon, uppnådd vid Vetenskapslabbet.
24) Ensamstående mix Exakt samma som ovan, men med kruxet att du måste uppfostra dina barn helt ensam.
25 - 26) Styvbarn Den här varianten fungerar på exakt samma sätt som Par ovan. Skillnaden är att den partner/ÄH du väljer måste ha ett eller fler barn som inte är din arvinges barn (Styvbarn). Dessa barn måste komma med din partner/ÄH när denne flyttar in ditt hushåll. Du får överskrida max antal barn från sektion B om din partner/ÄH har fler barn än så. Du får också överskrida antalet barn i B för att möjliggöra biologiska barn med din nya partner/ÄH, men bara med ett barn. Om den nya partnern för med sig färre barn än vad som krävs måste du ordna till detta på alla sätt möjligt: Biologiskt, adoption, eller kloning.
27 - 28) Ensamstående med "hjälp"
Du får inte gifta bort eller flytta in en romantisk partner. Istället flyttar du in en vän, ett syskon, kusin etc för att hjälpa till uppfostra barnen. Simmen du flyttar in får en sekundör karriär; det är som med Par-tärningen - men utan romans. "Hjälparen" får skaffa barn eller ha barn själv, men, precis som med din egen sim, får de inte gifta sig eller flytta in en annan partner (förräns halvvägs genom yngtsta barnets tonårt). Alla "hjälparens" barn räknas till det antal barn som har rullats på, förutsatt att de växer upp i hushållet.
Alla barnen i hushållet måste leva efter den generationens regler. "Hjälparen" får flytta ut när arvingen blir myndig, precis som tidigare arvinge, men det är inget tvång.
29 - 31) En andra Chans Fungerar som med Par, med extra kravet att din sim måste ha haft åtminstone två partner över hans/hennes generation. Den första partnern måste vara minst pojkvän/flickvän status och du måste ha minst ett barn med den första partnern. Den första partnern måste ha flyttat in och allt..... Någon gång efter det att du har fått minst ett barn från din första partner, måste partnern bort, antingen genom uppbrott, separation, död etc. Använd din kreativa fantasi! Sedan måste din arvinge hitta en annan sim att gifta sig eller flytta in med. Om du får upp tärningen "Ett barn" måste detta ges av första partnern. Om du rullar med mer än ett barn så kan du dela upp dem mellan de två partnern, så länge som minst en är från din första partner.
Om du får Perfekt Karriär eller Fulländad som mål, kan du välja att slå om eftersom dina partners ev. inte har tid nog att maxa sina karriärer eller fullborda en LTW. Men du kan behålla utfallet om du tror att du kan hantera det. Om du väljer att behålla dessa mål behöver bara en partner uppfylla dessa mål - den som du tänker hålla aktiv längst.
Du får använda en mod för att arrangera ett Dödsfall av din första partner, om du väljer att döda dem.
För Sekundära Karriärer - slå tärningen två gånger: En för din primära och en för din sekundära partners karriärer.
32 - 33) Par + Vän  Vad du har är ett par som ovan, men också en vän/syskon, kusin etc som bor hos er också, på soffan, i ett eget rum eller vad som än verkar passa! Den som inte är ett par får ha romantiska relaioner, men inte gifta sig eller flytta in en annan sim förrän yngtsa barnet har nått mitten av tonåringen. Det fungerar precis som med Ensamstående med Hjälp. Alla barn som uppfostras under hushållets tak räknas. PS Din arvinge behöver inte vara den som är i ett parförhållande. Det kan vara du som bor tillsammans med ett annat par t. ex! Din arvinge rullar i sektion C för sin karriär. De andra två rullar i sektion D för sina karriärer alt. att en rullar sektion C och den andra sektion D.
34) Ensamstående + 2 Hjälpare Samma som Ensamstående  med Hjälp. Men här har du bonusen av en extra hjälpare. De två hjälparna får INTE vara i en romantisk relation med varandra och självklart inte ha barn tillsammans!
35) Huset Fullt! Med det här utfallet så har du din sim och 3 andra. Här slutar alla regler! Du får själv bestämma deras inbördes relationer! Syskon? Ett par + inneboende? Två par? Ett singelkollektiv? Det är helt upp till dig!
Två simmar slår tärning för C-karriärer och de andra två får D-karriärer.
Om du din tärning visar att du skall ha 5 barn så får du aningen kasta om tärningen för Antal barn, eller för Familjestrukturen. Det är upp till dig.

B) Antal barn
(Slumpa ett tal mellan 1 -10)
Observera att om du pga tvillinga, trillingar eller tom fyrlingar överskrider max antal barn så är detta OK. Men du får inte skaffa fler barn efter detta.

1-2) 1
3-6) 2
7-8) 3
9) 4
10) 5
C) Primär Inkomst
(Slumpa ett tal mellan 1 - 20)

Detta är den inkomstkälla som din Grundare/Arvinge kommer att ha.

1-9) Standard Karriär - Gå vidare till C1 för att bestämma vad
10-13) Icke-standards Karriärer - Gå vidare till C2 för att bestmma vilken.
14-19) Yrken Gå vidare till C4 för att bestämma vilket. De flesta av yrkena kommer från de tre expansionerna XXX. Slumpa igen om du saknar någon av de expansionerna som krävs
20) Jobb Hoppare - Du måste ha en sekvens av jobb i en viss ordning, och behålla varje karriär tills du har nått lvl 5 (för jobb och yrken) eller i en veckas sim-tid (för deltids jobb och icke standard-jobb). Slumpa 10 gånger  för de olika karriärena, och spela dem i den ordning du slumpade fram dem. Din sim får pensionera sig eller dö före du har nått alla 10 karriärena. Om du faktiskt når lvl 5 på karriär 10 så kan du välja mellan att stanna där på obestämd tid. Eller slumpa 10 nya karriärer.

C1. Standard Karriär Lista (Slumpa mellan 1 och 21)

  1. Affär
  2. Kriminell (Tjuv)
  3. Kriminell (Ond)
  4. Kock
  5. Journalist
  6. Polis (Brottsplats
  7. Polis (Super Spion)
  8. Lärare
  9. Militär
  10. Musik (Klassisk)
  11. Musik (Rock Stjärna)
  12. Politik
  13. Idrottsstjärna
  14. Vetenskap (som även kan tjäna pengar genom att Korrelera Vetenskaplig Data vid lvl 6)
  15. Medium (Sann Spådam) (SN krävs)
  16. Medium (Bluff makare) (SN krävs)
  17. Konst Värderare(Anskaffnings Grenen)(UL krävs)
  18. Konst Värderare(Värderings Grenen) (UL krävs)
  19. Video Spels Designer (Ingenjör grenen) (UL krävs)
  20. Video Spels Designer (Spel Konstnär grenen) (UL krävs)
  21. Sport Agent (UL krävs)

C2 Icke-standardiserad Karriärs Lista (Slumpa mellan 1 och 15)

1) Samlande - Samla insekter, frön, stenar, metaller och ädelstenar och sälj dem för att tjäna pengar.Att Transfiurera via visningsmontern från Desination Världen EP och smälta/sten slipande är tillåtet. En samlare kan också sälja skatter som hittats av hundar (Husdjur EP), sälja ädelstenar från att ha brutit rymdstenar (DV EP), och sälja samlingsobjekt från gruvmaskinen från Drömjobb EP. Om din sim gräver genom en soptunn för att hitta insamlade objekt, så får de BARA sälja samlarobjekten. Du får t. ex inte sälja elektronik från grannens soptunna.
2) Bonde och/eller Nektar makare  Odla eller sälj dina egna grödor eller flaskor av nektar. Du måste välja mellan dessa två val när du registrerar dig vid stadshuset, eftersom de är två olika karriärer som egenföretagare. Men du kan välja vilken som och göra båda! Dessutom, har du Supernaturligt EP så kan du även sälja honung och vax från dina egna bikupor. Även i SN så kan din jordbrukar sim tävla i den dagliga trädgårds tävlingen som hålls i älvornas  aroretum.  Notera: En arvinge kan ta över en trädgård, men bara sälja saker denne skördat själv. OBS! Nektar Makare är exclusivt för Destination Världen EP!
3) Fiskarsim Sälj vad din sim fiskar upp. Om du har Husdjur EP så är det även OK att sölja vad din katt fiskar upp! :-)
4) Författare Skriv böcker och lev på dina royalter
5) Konstnär Skapa och sälj av hjärtans lust! Måla, skulptera eller varför inte skapa och sälj lite gatukonst (Från UL)?
6) Uppfinnare - sälj det du uppfinner vid din arbetsbänk. Kasta tärningen igen om du inte har drömjobb (DJ)
7) Spela för dricks Spela gitarr, piano, trummor eller bas för pengar. Du kan till och med tjusa som ormtjusare om du har DV
8) Frilansande fotograf Sälj de bilder du tar. Skippa om du inte har Destination Världen (DV)
9) Äventyrare Jaga reliker i ett land långt, långt borta för att sälja. Slumpa igen om du inte har DV. Notera att du kan sno vad du så önskar för att sälja, om det så är direkt från en grav, eller från att ta skinande insekter eller metaller från världen. Du får inte sälja sake som du har samlat in i din hemstad ---> Faller under Samlande kategorin. Med Nraas Traveler Mod kan du resa till andra världar förutom de standardiserade från DV. Om dessa världar har gravar eller utgrävningar så är det fritt fram för din Äventyrare. Universitets Campus är dock INTE OK!
10) Frilansande Forskare Hängiven logiken och vetenskapen men är inte intresserad av ett 9-5 jobb? Spendera tid att leta i galaxen, lösa problem på datorn (kräver Geni) och hacka (kräver Dator Geni) istället. Frilansande Forskare kan också fånga insekter och samla in meteorer/rymdstenar att sälja. Dock ej ädelstenar och metaller. Om du har en mod som tillåter försäljning av drycker du skapat som kemist så får du sälja dessa också (Leva Livet). UL ger en Forsknings station som tränar Vetenskap färdigheter. Utför experiment och sälj resultatet. Vid lvl 9 kan du klona prov och sälja dem för ännu mera pengar. Lvl 6 öppnar upp för att Korrelera Vetentskaplig Data vid Forskar bygnanden.
11) Mixolog Extraknäck som bartender för att tjäna pengar
(Horseman): Make money with your horses. Enter horses in Race/Competitions, breed horses to sell, offer your stallions as studs at the Equestrian Center, and buy untrained horses to train and sell for a profit. You may also catch and train wild horses for sale. (Reroll if you don't have Pets, or if you don't have/can't add an Equestrian Center in your town).
12) Equestrian  (Horsemanship) Tjäna pengar på dina hästar. Ställ upp i lopp/tävlingar, föd upp hästar för att sälja, erbjud dina hingstar som avelsdjur vid RidCentret, och köp otränade hästar att träna och sälja för en vinst. Du kan också fånga vilda hästar att tämja och träna för att sälja (Kasta igen om du inte har Husdjur, eller om du om någon anledning inte kan placera ett ridcenter eller har ett i din värld)
13) Djurtämjare  Din Sim kan leva av att samla in vilda djur som fåglar, reptiler, insekter eller gnagare (vildhästar är inte inräknade - de hamnar under Equestrian) och sälja dem. Djurtämjare kan sälja alla nya djur från Husdjur EP, plus grundspelet (+ andra EP) insekter. Rulla igen om du inte har Husdjur.
14) Alkemist (Supernaturligt EP) Studera hårt, samla på strunt och förvandla det till elixir!  Sälj dessa elixir för pengar. Alkemister kan använda sig av Midas Beröring för att förvanlda saker till guld. Men får bara sälja max tre saker per dag. Guldsaker som skapats med Filosofens Sten kan också säljas av din Sim, utan begränsningar.
15) Container Dykare En Sims skräp är en annan Sims primära inkomster. Dyk i containrar för att hitta saker att sälja (patch 1.50). Om din Sim har   egenskapen Grisig så kan de också rota runt genom grannarnas soptunnor för att sälja saker. Om du är riktigt desperat, kan du också sälja saker du hittar genom att rota runt i skrothögarna på skrotlagret (DJ).

C3 Yrken (Rulla en tärning mellan 1- 11)

  1.  Arkitekt  (DJ)
  2. Brandman (DJ)
  3. Spökjägare (DJ)
  4. Medicin
  5. Deckare (DJ
  6. Stylist  (DJ)
  7. Skådespelare (Film)(Nattliv, NL)
  8. Regissör (Film)(NL)
  9. Akrobat (I Rampljuset, IRL)
  10. Magiker (IRL)
  11. Vokalist (IRL)

D Sekundär Inkomst

Kasta en Tärning mellan 1 - 16

Sekundär inkomst är vad din ÄH/partner eller "hjälpare" får som karriär. Använd inte den här sektionen om du har  fått familjestatus Ensamstående utan hjälp.

1- 2) Standard Karriär Rulla tärning för sektíon C1
3 - 9) Icke standardiserad karriär . Rulla tärning för sektion C2
10 -11) Yrken Rulla för sektion C3. Om du inte har  expansionerna DJ, NL, IRL. Har du inte någon av dessa expansioner så slumpa igen.
12) Del   tids jobb Ditt val, eftersom det i grunden inte finns så stora skillnader
13) Dagis Din Sim jobbar hemirfrån och tar hand om grannarnas barn. Slumpa igen om du inte har Leva Livet
14) Ingen Din Sim får inte ha någon form av jobb eller extra inkomst. Det enda han eller hon får tjäna pengar på är Möjligheter.
15) Jobb Hoppare Du måste ha en sekvens av jobb i en viss ordning, och behålla varje karriär tills du har nått lvl 5 (för jobb och yrken) eller i en veckas sim-tid (för deltids jobb och icke standard-jobb). Slumpa 10 gånger för de olika karriärena, och spela dem i den ordning du slumpade fram dem. Din sim får pensionera sig eller dö före du har nått alla 10 karriärena. Om du faktiskt når lvl 5 på karriär 10 så kan du välja mellan att stanna där på obestämd tid. Eller slumpa 10 nya karriärer.
16) Blogg Tjäna pengar på att blogga. Det är OK att be dina följare och fans om donationer och att sälja din blog för pengar.

Generationsmål (Slumpa ett tal mellan 1 - 18)


1) Perfekta Barn Alla sim barn måste åldras upp perfekt. Det betyder att du måste tillåtas välja deras egenskaper vid varje ny livsstadium (ett undantag är de första två, då graviditeter kan vara lite oförutsägbara). Observera att egenskaperna måste inte vara enbart bra, men det måste vara DU som valt dem.

Dessutom, måste varje barn ha maxat sin skicklighet på alla småbarn och barnleksaker. Specifikt, så måste de ha uppnått alla 3 nivåer på klosslådan, xylofonen, leksaksugnen och lekbordet och ha läst alla 9 småbarnsböcker (Jimmy Sprocket krävs inte)

Om du har Leva Livet, måste barn skriva upp sig för aktiviteter efter skolan, och måste uppnå högsta nivån där. Tonåringar måste antingen gå på fritidsaktiviteter ELLER ta ett deltidsarbete, och nå högsta nivån. Din tonåring kan sluta sitt jobb så fort de har nått högsta nivån. Tonåringar kan också lära sig att köra från en vuxen.

Internatskolor är förbjudna för perfekta barn

Perfekta Barn gäller för barnen hos den generation som det slumpats för.  Om du slumpar Perfekta Barn för din Generation 2, så är det alltså deras barn, framtida Generation 3 som kommer att göras perfekta.

2) Perfekt Karriär Alla karriärer och jobb för arvingen (och din ÄH/partner om användbart) måste höjjas till högsta nivån. Plus, alla egenskaper associerade till den här karriären måste vara lvl 10.

Som Jobb Hoppare, behöver du inte göra något särskilt. Om detta inte gäller för någon dera av dina simmar (t. ex en äventyrare och en som inte har någon karriär alls) kan du slumpa igen.

Icke standardiserade karriärer behöver inte maxas, bara kunskaperna involverade. Men du kan försöka om du vill. Frilansande Forskare behöver max Logik.

Om du har UL, så kan du skicka din arvinge/ÄH om du vill (inget krav). Men om du skickar dem till Universitetet måste de få högsta betyg!

3) Expansionist Bygg minst en större expansion till ditt hus under den här generationen. Exempel: Barnkammare, en gästlägenhet för tidigare generationer eller en konstnärs skaparrum.

4)Fulfilled – Both your heir and their spouse (if applicable) must obtain their LTW. Changing the LTW via aspiration reward is allowed.

In addition, any Wish that is "promised" (that is, pinned to the board) MUST be fulfilled. You may only cancel a promised wish if it becomes impossible to fulfill. (for instance, "play game with sim" when said sim has died.) You do not have to promise every (or any) wish, but once promised this rule applies.
4) Fulländad Både din arvinge och partner (där detta fungerar) måste uppnå sina LTW. Änddra LTW via önskningar är fullt tillåtna.

Dessutom, alla Önskningar som har "lovats"  MÅSTE fullbordas. Du får bara ta bort lovade önskningar om de blir omöjliga att fullborda, om en sim har dött t. ex. Du behöver inte spika varje önskning som "lovad". Men väl spikad måste den uppfyllas.

5) FANTASTISKT! Du måste uppnå något riktigt, riktigt fantastiskt, helst något relaterat till din arvinges karriär eller egenskaper, även om annat tillåts. T. ex skapa en SimBot, ett komplett galleri av alla Egyptiska reliker, hitta alla och ställa ut alla ädelstenar, insekter eller metaller i spelet. Använd din fantasi. Om du bloggar om din familj - glöm inte att skriva om det fantastiska som du har gjort!

6) En Fest att Minnas Ordna ett Episkt party på din hemma tomt. Välj 1 fest av de fyra nedanstående. Varje fest kräver minst 5 gäster.

A) En Tema Fest:
  • Något specifikt drama måste hända på den här festen. Kanske ett  bröllop, en födelsedag, en begravning, ett uppbrott .... eller  vad du nu kan komma på. De måste dock uppfylla följande kriterium:
  • Servera en tre-rätters middag. Förrätt, Huvudrätt, Efterrätt. Alla minst med bra kvalitet, med buffé upplägg.
  • En stadig ström av dryck - Du måste servera mycket bra nektar eller bättre om du har DV, eller ha en Sim som är bra mixolog blanda drinkar, eller hyra en bartender, eller  varför inte servera juice?
  • Live underhållning - en av dina simmar måste uppträda med en sång på en gitarr, piano, bas eller trummor, eller som ormtjusare, Om din Sim är en Magiker, Akrobat eller Vokalist så kan de uppträda också,

B) Ett Poolparty
  • Din Sims och dina gäster måste bära badkläder. Om du har Årstider, så kan du göra det här ett officiellt poolparty eller ett enkelt husparty med Baddkläder som klädkod.
  • Drinkar är valfria, inget krav
  • Din Sim måste ha en pool.
  • Din Sim måste förbereda en måltid eller BBQ under den här festen (mycket bra kvalitet eller bättre)
  • Din Sim måste servera apertiff och dessert (Mycket bra eller bättre). Appertiff och efterätt kan föreberedas, men BBQ målet måste tillagas under festen
  • Du måste ha en utomhus aktivitet (Gunga elelr rutchkana, gnubb eller trampolin etc)

C) Ett Eftermiddags Te Party
  • Du måste servera en bakad ämglakaka av minst bra kvalitet
  • Du måste servera 2 omgångar kaffe från dem dyraste kaffebryggaren i spelet. Du kan servera cocktails istället om du vill
  • Gästerna måste vara minst bästa vän med värden
  • Du måste uppträda med minst 2 olika sånger på pianot och gitarren under eftermiddagen

D) Ett Sport Party
  • Du måste använda den dyraste TVn i hela spelet. Du måste visa sport kanalen.
  • Du måste servera cocktails eller juice. Cocktails måste vara av bra kvalitet eller bättre
  • Du måste servera en trerätters måltid som inkluderar pizza som apertiff (ersätt med andra saker om du har rullat "Inga främlingar" målet i sektion F) en bricka förberedd  skräpmat av bra kvalitet (smörgåsar, hamburgare, korv med bröd eller dyl) och en dessert av god kvalitet
  • Du måste servera måltiderna i samma rum som TVn.

E) Ett barnkalas

  • Den här festen kan hållas av din arvinge när hen fortfarande är ett barn, eller av en vuxen för hens barn
  • Du måste bjuda in minst 5 gäster av åldern barn. Tonåringar och vuxna är tillåtna, men du måste bjuda in 5 barn
  • Barnet måste servera en paj av minst mycket bra kvalitet bakad på barnets leksaks ugn (Kräver max skicklighet på leksags ugnen). Om det är flera värdbarn behöver bara en baka pajen.
  • Den vuxna värden måste också severa en måltid och dessert bricka av minst ´mycket bra kvalitet. Vilken mat som helst är acceptabel, men barnvänlig mad som varmkorv, varma mackor t. ex är ideal
  • Barnet som är värd måste ge en present till varje annan gäst som är barn. En leksak eller teddybjörn t. ex men det är upp till dig. Om du har fler än ett barn i hushållet så kan de dela på prsent givandet så länge som varje barn ger minst en present.
  • Dina barn måste engagera sig i gruppaktiviteter. Allt som flera barn kan göra tillsammans är acceptablett, lekplatser, utklädningskistan, kull, videospel, berätta spökhistorier etc
  • Valfritt: Välj ett roligt tema för din fest, eller håll en övernattning

7) Leva Grönt Måste leva eko-medvetet. Dessa restriktioner blir aktiva när generationens arvinge blir Ungdom, och fortsätter tills nästa generations arvinge når livssadiet Ungdom.
  • Kan aldrig ta en taxi. Använda en carpool till arbetet eller använda brandbilen är OK, men simmar måste cykla vid alla andra tillfällen. Om en sim tar en taxi, så är det OK, men cancellera aktiviteten och ge dem vilken cykel de hade tappat bort . Simmar utan cykel måste gå eller jogga tills de når sin slutdestination.
  • Måste använda ett ekologiskt tvättsystem. Vilket innebär den dyra tvättmaskinen och en tvättlina (torktumlare ej tillåten).  Du kan ha mer än en tvättvmaskiner och klödlinor
  • Du måste odla din egen mat och fiska din egen disk. Du kan köpa kött, mejerier, ägg etc från affären. Men inget som du normalt kan odla i din trädgård eller fiska upp från vattnet. Kakor och bakad saker från leksags ugnen är ok att äta så länge du bakat det själv.
  • Får inte slösa bränsle på att flyga runt världen. Din sim kan bara ta en semseter per vecka.
  • Om din sim uppfinner, så får du inte köpa skrot. Du måste samla det själv
  • Di får inte köpa nya möbler via köp-läget den här generationen, med undantag för cyklar, cykelställ, återvinningstunnor, och ditt eko-vänliga tvättsystem. Du måste hitta det second-hand genom skrotlagret, från att dyka i containrar. eller stjäla det från andra simmars hem och dyl (Måste vara Kleptoman). Undantaget är om du är Generation 1, då du får köpa så många sängar, barnsängar etc som behövs, alla barnleksaker, en kyl, en ugn, två handfat, en toalett, en dusch, en garderob, en spegel, en bokhylla, en plats att förbereda mat på och en plats att sätta handfatet på. Du får också köpa stolar och soffor med tillräckligt sit-platser för dina simmar. Du får även köpa ett bord. Om du har karriären "Egen företagare" så får du även köpa de saker du behöver för att avancera på ditt arbete. Undantaget är författare. Du får inte köpa en dator, utan måste använda bibliotekets dator för att skriva dina böcker. Det finns inga begränsningar på hur många lampor och växter du får köpa. Men inga andra dekorativa föremål. Du får också köpa inbrotts - och brandlarm.
  • Du måste antingen skapa en ny park/natur-likt område från grunden. Eller förbättra ordentligt på en redan existerande tomt. I båda fall, måste simmen finansiera projektet från egna fonder. Fisk ställen och stränder räknas hit

8) Usla Föräldrar Motsatsen till Perfekta Barn. Lär INTE dina barn gå på pottan, då eller prata. Läs INTE för dina barn. Du får INTE bli given möjligheten att välja några egenskaper för din arvinge, förutom de första två som kan vara lite egensinniga. Kom ihåg  att för barnen och tonåringar, studier  är de faktorer som bestämmer din möjlighet att välja dina egenskaper (om du fått detta för sektion E och "Går i Släkten" för sektion F, rulla igen för en av dessa, eftersom dessa går i konflikt med ´varandra)

Barn i den här generationen får öva upp sina kvaliteter fritt, men utan hjälp från föräldrarna. Barnens egenskaper påverkar inte betyg i skolan. Frilufts-dagar förbättrar dina sims betyg, så dessa bör undvikas. Gör inga läxor och skolka från skolan ofta för att fortsätta hålla betygen låga.

9) 5 Stjärnig Kändis Din arvinge måste bli ett namn i hushållet och uppnå glittrande 5 stjärnig kändis status (Endast din arvinge behöver göra detta, inte partner eller övriga familjemedlemmar)
10) Change of Scenery: Your Sim is fed up of the same 4 walls and wants to move. Re-roll if Generation 1.
Either: 1. Delete everything in your house which isn't Sim made (paintings, etc.), a career trophy, or from a vacation world. Then demolish your house, and build a new one from scratch. 2. Place a pre-built house somewhere in your town and move into it. 3. Move into another existing house in your town. 4. Move your Sims to a new town. If you choose this option, then for neighborhood continuity reasons your Sims may NOT move into a town your legacy has already lived in. Also if choosing this option, you may choose to keep your old house, but plop it down somewhere in the new town.


10)  Miljöombyte Din Sim är trött på samma 4 väggar och vill flytta. Slumpa en gång till om detta är för Generation 1.
Antingen 1) Radera allt, förutom det som din sim har skapat själv, karriärs belöniningar eller saker från din semester värld, riv ditt hus och bygg upp från grunden 2) Placera ett färdig-byggt hus någonstans i din stad och flytta dit 3) Flytta till ett annat tomt hus i din stad 4) Flytta din Sim till en ny stad. Om du väljer det här alternativet, för grannskapets continuitet  får inte din sim flytta in i en stad som din Legacy redan har bott i.  Också om du väljer det här alternativet, kan du välja att behålla ditt tidigare hus, men sätta ner det på en plats i en ny stad

11) Social Fjäril En gång per Sim vecka måste din sim antingen gå på en dejt, eller på en grupp-träff. Det krävs inte att det blir superlyckat, eller ens omtyckt, det viktiga är att de blir av. Försök att variera platserna du går till också, även om det inte är ett krav.

12) Fastighets Jätte Köp delar av åtminstone tre "rabbit holes" i staden (vad du vill). Du behöver inte vara ägaren, bara partner minst. Du kan även köpa fastigheter för att uppgradera. Du får samla in de pengar som dessa fastigheter genererar.

13) Opportunisten Din Arvinge måste göra färdigt ALLA möjligheter som de erbjuds, med undantag för om det är relaterat till att resa. Du kan också skippa Kändis relaterade Möjligheter om du förösker undvika Kändis systemet i spelet. En Möjlighet kan bara tas bort om den blir omöjlig att utföra, tex om simmen som gav det till dig dör eller spelet buggar.

14) Vilande karriär Din sim får inte anstränga sig över huvudet taget när det gäller karriären. Lär dig inga relaterade egenskaper, läs inga böcker eller gör några möjligheter för karriären. Om du når toppen av karriären så är det inte pga dina ansträgningar, det är bara DU. Om du har rullat en C2-karriär, får du bara lära dig 2 levlar per vecka av krävvd egenskap (Så att maxa som barn eller tonåring är en bra tanke). Om du har slumpat fram Äventyrare får du bara resa 2 ggr per vecka.

15) Hobby eller Besatthet? Välj en "Hobby" för din Sim, baserade på hens egenskaper eller karaktär som du ser dem. Din arvinge (och partner då lämpligt) måste spendera minst 5 Sim timmar per vecka och utföra sin hobby. Din Sim får inte tjäna pengar på sin hobby. Om du använder skrivandte t. ex då kan du bara använda "Öva på att skriva" och inte "Skriv Bok".

16) Perfektionist Välj en egenskap för din Sim som hen skall vara perfekt på. Din Sim måste maxa denna egenskap, och också göra färdigt alla utmaningar  relaterade till den här utmaningen (Hittas i din Journal och din Sims Egenskaps Panel), förutom i fall där din utmaning innebär att du tjänar pengar  på att komplettera utmaningen

17) Fotogenik Din Sim älskar att bli sedd! Måla, fotografera, eller skulptera 5 poträtt av arvingen och visa upp dem i ditt hus. Om du väljer att ta bilder, måste de vara "stort porträtt" eller panorama i storlek.  Minst en av bilderna måste vara av din arvinge när han är barn (småbarn/barn/tonåring). Skapa också ett poträtt  av alla din arvinges barn under deras barndoms-fas och din arvinges partner (om lämpligt). Alla poträtten  kan tas ner och tas bort när din arvinge dör om du så önskar. Rulla igen för generation 1, eftersom det här målet börjar före arvingen ens tar över!

18) Karriärs Student Din Sim bara älskar att lära sig! Välj En av följande:
Ebenholtstornet: Din Sim vill omsluta sig med allt akademiskt. Eller kår-fester. Ta 3 Universitets-examina.
Diletanten: Din Sim älskar att lära sig nya saker. Ta 10 olika klasser av de som erbjuds runtomkring stan.

F Gott & Blandat

Rulla en tärning mellan 1 - 18

1) Bort-med-Tassarna Du får inte använda mods eller fusk för flytta runt saker från väska till väska, städa upp tvätt, disk etc. Låt dina Simmar städa upp efter sig själva. Alla karriärs-relaterade saker måste säljas i "Consignment"-butiken eller vanliga affärer. T. ex grönsaker och frukter om du är Trädgårdsmästare.

2) Skumpmässiga Egenskaper Varje tillfälle då du måste välja en egenskap måste du låta slumpgeneratorn göra det. Detta gäller allstå för arvingen i generationen som du slumpar för. Är det generation 1  så slumpar du ut egenskaper när du skapar din Sim

3) Går i Släkten Välj en egenskap som nedärvs från arvinge till arvinge. Varje arvinge måste ha fått den här egenskapen före hen når åldern Ungdom

4) Inga främlingar Din sim får inte anlita några de inte känner: Inget pizzabud, jungfru, nanny osv. Inga tjänster alls....

5) Festprissen Din Sim måste anordna minst en fest varje Sim-vecka

6) Hemmalagad Din Sim får bara äta lagad mat (inga snabbmåltider) och bara använda ingredienser hen har odlat eller fångat själv. Ost, kött etc kan hen köpa från affären dock.  Du får äta saker lagade på leksaksugnen, men inte bröllos - och födelsedagstårta eller rå mat. Undantag är på Äventyr i gravkamrar.

7) Gömda egenskaper Mamman/Pappan till din arvinges barn måste bära på en dold gen för olika varianter av Gömda egenskaper. T. ex Poliser, brandmän, varulvar, älvor, inbrottstjuvar.... Mer info kan du hitta här!

8) Halv-syskon Ingen graviditet i den här generationen får vara med samma partner.  Detta kan vara fallet när som helst i din Legacy. Denna variant tvingar dig bara att ha det så!

9) Lyx Ersätt alla möbler med det allra dyraste och lyxigaste du har (= Den med flest +++ efter sig, inte alltid den dyraste).

10)  Tatuerings-junke Din Sim (alt. partner om tillgängligt måste skaffa sig en ny tatuering varje vecka).

11)Slagskämpe Din Sim måste hamna i slagsmål minst en gång/Simvecka.

12) Jokern Din generation har inget Gott och Blandat. Istället har du fått ett "Slipp-ut-ur-fängelset-kort. Du är tillåten att kasta om tärningen för EN av ovanstående sektioner! Du får använda detta kort på vilken generation som helst efter den som du fick den för.

13) Det är så DU När din Arvinge blir Ungdom så måste du dekorera om alla rum i huset att matcha hens favoritfärg, egenskaper och musiksmak etc. Varje sovrum skall matcha ägarens karaktär.

14) Lev ut dina Egenskaper Välj en av din Sims egenskaper att leva efter. Varje dag måste du göra minst EN sak som är relaterade till den här egenskapen och utföra MINST 5 önskningar relaterade till den här egenskapen. T. ex om du har egenskapen Artistisk  så kanske du kopplar av med att måla varje dag.

15) Mode Diva Din SIm älskar att hänga med i det senaste modet. Hen måste Planera sin Outfit och byta om till en av sina nya Outfits minst en gång per Simvecka

16) Gourmet Din Sim måste laga sin favorit mat, och favoritmaten till alla simmar i ett hushåll minst en gång. Du får inte ändra din Sims favoritmat. Undantag är mat från DV om du inte vill resa

17) En Sim för varje Årstid Din Sim måste bära ett vardagsplagg typiskt för årstiden och minst en del av hens hus måste vara prytt med årstidsrelaterade prydnader och saker. Din Sim måste också närvara vid de olika festivalernas mittpunkt alt. Själv hålla en årstids-relaterad fest samma dag.

18) Mi-i-i-i-n! Din Sim kan verkligen inte släppa något alls ifrån sig! Välj en av följande samlarmanier:
A) MIN födelsedag, MINA presenter - Alla födelsedagspresenter, bröllopsgåvor, presenter från kändisar etc måste behållas och visas upp i huset
B) För att vara Frisk, fånga en Fisk Allt som glittrar är inte guld, men det är värt att samla på! Minst en gång i veckan måste din Sim ge sig ut för att hitta ädelstenar, metaller, fiskar etc som hen samlar på och som kan pryta hens utsällning än mer. Det är bara den FÖRSTA av olika kategorier som måste ställas ut. Nya, snyggare kan dock bytas ut så önskas.
C) Så glittrande, så skinande, så mitt...! En gång i veckan måste din Sim ge sig ut och handla något specifikt antingen dirket i köp/sälj läge eller från Provisionsbutiken från kategorin Dekor. Inköpen får dessutom inte vara slumpmässiga utan måste följa en röd tråd.
D) Det som är Ditt är mer Mitt nu! En gång i veckan måste din Sim gå ut och stjäla något värdefullt från en annan Sims Hem eller från en Allmän Tomt (Kräver Kleptoman för att fungera) och ställa ut hemmavid.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar